Wiadomości

ZSS: pomogą nowe technologie

Umożliwienie funkcjonowania i życia w społeczeństwie osób niepełnosprawnych to wielkie wyzwanie. Bariery architektoniczne, techniczne, transportowe, komunikacyjne wymuszają szukanie rozwiązań, poprawiających jakość życia tych osób. Specjalnie konstruowane urządzenia, tworzone programy i aplikacje, znacznie przesuwają granice niemożliwego, niepełnosprawność staje się mniej uciążliwa, a szanse bardziej wyrównane. Dzięki technologii, osoby z niepełnosprawnością zyskują kolejne, cenne procenty swojej niezależności.

W celu poprawiania dostępu do lepszej jakości edukacji uczniom Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie w ramach zadania: "Kompleksowa likwidacja barier w zakresie umożliwienia niepełnosprawnym poruszanie się i komunikowania w budynku szkolnym" zakupiono odpowiednie wyposażenie. Nabyty sprzęt, ma bezpośrednie przełożenie na podniesienie atrakcyjności i skuteczności zajęć szkolnych, przyczynia się też do upowszechnienia nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych wśród wychowanków jak i nauczycieli. 

- Walorem zakupionego sprzętu jest jego atrakcyjność dla uczniów, wywołująca pozytywną motywację do uczenia się, sprzyja zainteresowaniu i rozwija sprawność manualną. Radość, zapał i wytrwałość podczas wykonywania ćwiczeń przezwyciężają u naszych wychowanków niechęć do wysiłku – powiedział nam Jarosław Konopka, Dyrektor Zespół Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie.

Do dyspozycji uczniów pozostaje tablica z informacją pisaną i piktograficzną, laptopy, monitory dotykowe, klawiatury bezprzewodowe, urządzenia zastępujące mysz komputerową (bjoy sticki), zestawy Mówik z tabletami.

- Dla wielu osób niepełnosprawnych ruchowo czy mających problemy z mówieniem takie urządzenia to podstawa. Każda osoba z niepełnosprawnością niezależnie od rodzaju ograniczeń, spośród gamy urządzeń alternatywnych może wybrać dla siebie odpowiednie rozwiązanie. Dzięki takim urządzeniom osoby z niepełnosprawnością mogą np. w pełni obsługiwać komputer, a tym samym włączać się w życie społeczne, czy osiągać większą niezależność - dodaje Jarosław Konopka.

Dla potrzeb wychowanków placówki zakupiono też oprogramowania SymWord z bazą symboli PCS (mówiący edytor tekstu dla osób wymagających alternatywnej komunikacji; pozwala na pisanie za pomocą dostarczonych z programem symboli, pełnych słów - pisanie globalne, liter); komunikator GoTalk Express 32 (charakteryzujący się doskonałą jakością dźwięku, pozwalający na nagranie do 160 wiadomości), jak też Auto-Lektor Braille (urządzenie czytające dowolny drukowany tekst, umożliwia również korzystanie z Internetu).

- Zastosowanie systemu komputerowego w edukacji specjalnej stwarza nie tylko wspaniałą jakość metodyczną, lecz przygotowuje także osobę niepełnosprawną do samodzielnego przełamywania swoich ograniczeń fizycznych i równoprawnego korzystania z dostępu np. do informacji, teleedukacji – zaznacza Dyrektor.

Zadanie obejmowało także montaż pętli induktofonicznej - systemu wspomagania słuchu, poprawiającego komfort słyszenia, gdzie aparat słuchowy zamienia sygnały elektromagnetyczne z pętli na dźwięk dopasowany do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jej przeznaczeniem jest udogodnienie, usprawnienie jakości słyszenia, pomoc osobom z problemami ze słuchem, czy dzieciom z problemami w koncentracji.

- Korzyści wynikające z wykorzystania pętli induktofonicznej to znaczna poprawa zrozumiałości mowy i skuteczne zmniejszenie negatywnego wpływu odległości rozmówców, ogarniającego hałasu oraz odbić sygnału, powstających w pomieszczeniu. Pętla poprawia również koncentrację słuchacza. Kolejnym krokiem będzie zakup słuchawek i rozdzielaczy – nadmienia Dyrektor.

Wszyscy wiemy, jak dużą uciążliwością dla osób niepełnosprawnych, szczególnie tych ograniczonych ruchowo są schody. Już kilka stopni zamienia się w trudną do pokonania przeszkodę. Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń umożliwiających likwidację takich barier, jednak to schodołazy wyraźnie wyróżniają się na ich tle.

- Zakupiony transporter schodowy np. w przypadku awarii windy, w szybki i bezproblemowy sposób umożliwi wyjście z budynku czy poruszanie się między kondygnacjami osób na wózkach inwalidzkich. Sprzęt jest lekki, mobilny  i komfortowy w użytkowaniu. Urządzenie można bez problemu przewieźć i korzystać z niego w dowolnie wybranym miejscu – dodaje szef placówki.

W ramach projektu została zamontowana instalacja dźwiękowa, świetlna – sygnalizacyjna i alarmowa, oznakowano ciągi komunikacyjne alfabetem brajla oraz zamontowano kolorowe odbojoporęcze.

Łączna wartość zadania wyniosła 186 851,98 zł. Inwestycję sfinansowali: Starostwo Powiatowe w Grajewie oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (po 93 425,99 zł). 

Jednym z najważniejszych czynników funkcjonowania szkół specjalnych jest wieloletnie doświadczenie w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, ale również odpowiednie przygotowanie samej placówki dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W Zespole Szkół Specjalnych uczy się 150 dzieci z terenu całego powiatu grajewskiego. Dla wielu z nich furtką do możliwości funkcjonowania bez pomocy drugiego człowieka są wskazane urządzenia. Nie mając na co dzień kontaktu z osobami niepełnosprawnymi, często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak dużo potrafią one osiągnąć przy pomocy dodatkowego sprzętu, czy oprogramowania. 

Inwestycja w takie formy rozwoju i dostępu do lepszej jakości edukacji, da podopiecznym ZSS coś więcej - możliwość zmierzenia się z tym, co do tej pory wydawało się niektórym niemożliwe. 


Jarosław Konopka jest dyrektorem Zespołu Szkół Specjalnych w Grajewie od ponad 20 lat.
Dziękujemy za rozmowę.
e-Grajewo.pl 

piątek, 19 kwietnia 2024

Głos na TAK - Dariusz Latarowski

piątek, 19 kwietnia 2024

Zablokowana droga S61 Guty-Szczuczyn

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.