Wiadomości

  • 1 komentarzy
  • 13947 wyświetleń

S61 w trakcie budowy

S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Na większości podlaskich odcinków prace są już prowadzone, jedynie na dwóch trwa jeszcze procedura wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 

Podborze - Śniadowo 

Odcinek realizowany od węzła Podborze koło Ostrowi Mazowieckiej, do węzła Śniadowo. Budowa obejmuje ok. 19,5 km drogi ekspresowej S61 i przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8. To jeden z dwóch odcinków S61, gdzie zaistniała konieczność wyłonienia nowych wykonawców, a terminy uległy przesunięciu. Pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą odcinka została rozwiązana w maju ubiegłego roku. Firma Rubau nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 r. wyłoniono nowego wykonawcę, firmę Polaqua, która dokumentację do wniosku o decyzję ZRID złożyła 15 września br. Zakładany  termin budowy odcinka to lata 2021-2023. 

 Śniadowo - Łomża Południe 

Fragment o długości 16,99 km od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe realizowany jest od 9 lutego 2018 r. w systemie „Projektuj i buduj”. Decyzję ZRID wydano 12 sierpnia 2019 r. Obecnie poziom ich zaawansowania rzeczowego przekracza 60 proc. Gotowe są już fragmenty jezdni z betonu cementowego, trwają prace przy obiektach inżynierskich, w tym budowa wiaduktu nad torami kolejowymi. Zgodnie z harmonogramem realizacja kontraktu (o wartości 380,33 mln zł) powinna zakończyć się w czerwcu 2021 r.

 Łomża Południe - Łomża Zachód 

Odcinek ma długość 7,18 km i realizowany jest od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód. Powstaje tam dwujezdniowa droga z nawierzchnią betonową. W ramach zadania realizowane jest także „przełożenie” drogi krajowej nr 63, której nowy odcinek (nawierzchnia bitumiczna) będzie miał prawie 9 km. Realizacja prowadzona jest w systemie „Projektuj i buduj”, a zaawansowanie rzeczowe prac przekracza 25 proc. Powstały już pierwsze odcinki próbne. Wartość kontraktu budowlanego wynosi 218 mln zł, a jego zakończenie planowane jest na IV kwartał 2021 r. 

 Łomża Zachód - węzeł Kolno  

Odcinek realizowany od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno na długości 12,92 km (S61) wraz z przebudową DK64 kategorii GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 6,96 km. Wykonawca - firma TOTO Sp. A. - złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID 12 sierpnia 2019 r. Ze względów formalno-prawych wydanie ZRID spodziewane jest na koniec października br. W związku z tym realizacja kontraktu wartego 525,6 mln zł potrwa do końca 2022 r.

Węzeł Kolno - Stawiski 

Fragment realizowany od węzła Kolno do węzła Stawiski o długości 16,43 km. Wykonawca firma Strabag uzyskała ZRID 26 września 2019 r. Zaawansowanie rzeczowe robót sięga obecnie 43 proc. Trwają tam m.in. roboty ziemne, na obiektach prace zbrojarskie wraz z betonowaniem, powstały też odcinki próbne nawierzchni. Kontrakt o wartości 288,32 mln zł ma zostać zrealizowany w III kwartale 2021 r.

Stawiski - Szczuczyn 

Realizowany odcinek od węzła Stawiski do początku obwodnicy Szczuczyna ma długość 18 km. Decyzja ZRID wydana została 30 sierpnia 2019 r. Obecnie zaawansowanie rzeczowe robót sięga 56,4 proc. Trwa wykonywanie poszczególnych warstw jezdni z betonu cementowego oraz prace przy obiektach inżynierskich. Planowane oddanie do użytkowania odcinka to III kwartał 2021 r. Wykonawcą jest firma Budimex, a wartość kontraktu budowlanego to 342,1 mln zł. 

 Obwodnica Szczuczyna, Raczki - Suwałki i obwodnica Suwałk - oddane do ruchu 

W woj. podlaskim kierowcy korzystają już z trzech odcinków S61 o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 r., został oddany odcinek Raczki - Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od 15 maja 2020 r. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km. 

Suwałki - Budzisko 

Odcinek ma długość ponad 24 km, a zaawansowanie prac wynosi 24 proc. Obecnie trwa tam odhumusowanie (zdejmowanie żyznej warstwy ziemi), wymiana gruntów słabonośnych, wykopy, nasypy i wzmocnienie podłoża kolumnami. Przy robotach mostowych prowadzone są prace wzmacniające oraz zbrojeniowe. Wartość kontraktu to przeszło 1mld zł. Wykonawcą jest Budimex, zakończenie robót planowane jest na jesień 2022 r.

 Szczuczyn - Ełk Południe 

Odcinek o długości ok. 23,3 km jest w budowie od marca 2020 r. Wartość umowy w formule „Projektuj i buduj” to niemal 700 mln zł. Roboty ziemne są na poziomie 50 proc. zaawansowania. Trwają prace na 17 z 19 obiektów inżynierskich. Został wykonany odcinek próbny na 500 m każdej jezdni w nawierzchni betonowej. W tym roku wykonawca planuje ułożyć do 10 km nawierzchni na każdej z jezdni. Ogółem zaawansowanie rzeczowe wszystkich prac na kontrakcie przekroczyło 30 proc. 

 Ełk Południe - Wysokie 

Długość odcinka to ok. 22,9 km (w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o długości ok. 4 km). Wartość umowy w formule „Projektuj i buduj” to 686 mln zł. Pod koniec września br. uzyskano dla zadania decyzję ZRID. Prace budowlane rozpoczną się niebawem. 

Wysokie - Raczki 

Ponad 20 km odcinek jest w budowie od października 2019 r. Wartość umowy w formule „Projektuj i buduj” to 484 mln zł. Aktualnie prowadzone są roboty drogowe na trasie głównej i drogach dojazdowych. Rozpoczęte zostały już roboty bitumiczno-asfaltowe. Trwają intensywne prace na wszystkich 19 obiektach mostowych, z czego na sześciu z nich zaawansowanie przekroczyło 90 proc. Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ok. 54 proc. 

Budowa polskich fragmentów międzynarodowej trasy Via Baltica współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla odcinków od Szczuczyna do Budziska oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) dla odcinków od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. W ramach CEF dofinansowanie wynosi ok. 1,7 mld zł, a w ramach POIiŚ 1,6 mld zł, co łącznie daje kwotę blisko 3,4 mld zł. 

 

piątek, 19 kwietnia 2024

Głos na TAK - Dariusz Latarowski

piątek, 19 kwietnia 2024

Zablokowana droga S61 Guty-Szczuczyn

Komentarze (1)

Pięknie budowa wygląda, przed Rokiem 2008 tylko na palcu grzebana, teraz widać efekt

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.